e-muzik.uzerine.com


Haber bülteni üyeliği



Ziyaret Bilgileri

[ Cum, 26 Nis 2024 ]
Toplam 4 ziyaret
4 benzersiz ziyaretçi

Sound Blaster ses kartlarındaki ses gecikme probleminden bahsetmenin, bilgisayar desteği alarak müzikle uğraşmak isteyen pek çok giriş seviyesi kullanıcıya yardımı olabileceğini düşündüm.
Çoğunlukla VST tabanlı ortamlarda -ki en fazla bilineni Cubase'dir- Sound Blaster ses kartlarında oldukça yüksek gecikme (latency) problemi olmaktadır. Bu, donanımın yetersizliği ile ilgili bir problem olmayıp, üreticiler arasındaki stratejik kararlar sonucu ortaya çıkmış bir sorun. Tabi bu sorunun da en büyük madurları son kullanıcılar oluyor.
Eğer kanal kayıt ile ilgileniyorsanız (ki çoğu ev içi kayıt ortamında bu yol seçiliyor), Sound Blaster ile ilgili gecikme derdinden kurtulmanın gayet kolay bir çözümünden bahsetmek isterim. KX Project adı verilmiş olan ve Sound Blaster kullanıcıları için tamamen amatör programcılar tarafından geliştirilmiş bu alternatif Windows aygıt sürücüsü, ses kartınızın donanımını uygun bir şekilde yönetmeye olanak vererek, daha önce saniyeler bazında gerçekleşen gecikme sorununu 2ms'ye kadar düşürebilmenize olanak veriyor.

Olayın temelinde şu yatıyor: Bilgisayarlar sayısal veriyi işlerken, veri serisinin küçük küçük parçalar halinde sırayla alıp, eline geçen veri parçasını işleyip, çıktı olarak verip, sıradaki veri parçasını alarak aynı prosedüre sürekli devam eder. Bu prosedür sırasında yapılması gereken işlemler, veriyi kaynaktan okumak, okunan veriyi geçici hafızaya yazmak, yazılan veriyi işleyerek yeni veriyi oluşturmak, ortaya çıkan yeni veriyi çıktı aygıtına göndermek. Bütün bu işlemlerden en kısa süreni veriyi işlemektir. Geri kalan tüm adımlar, günümüz veri iletim hızları işlemci hızlarından çok çok çok düşük olduğu için zaman kaybı yaratırlar. Bu sebeple veri okumak-yazmak işlemleri ne kadar az tutulursa zaman kaybını o kadar aza indirgemiş oluruz. Bu da buffer (ya da bazen cash olarak da karşımıza çıkan) belleklerin önemini ortaya koyuyor. Buffer bellek ne kadar büyük tutulursa, bir seferde okunan veri sayısı artacak ve bir seferde işlenen veri miktarı artacaktır. Bununla birlikte bu veri alışverişini sağlayan prosedürlere daha seyrek ihtiyaç duyulacaktır. İşte bu işlemleri kesintisiz sürdürebilmek için buffer kullanımını bilgisayarımıza uygun şekilde yapmalıyız. Tabi donanıma bağlı olarak, ne kadar çok buffer ihtiyacı, o kadar fazla içeride tutulması ve çıktı aygıtına gönderilmesinde gecikme demektir. Bu da latency dediğimiz problemi yaratır. Bunun tek ama tek çözümü uygun donanımı kullanmak ve bu donanımı iyi programlanmış sürücülerle çalıştırmaktır. DirectX ve VST gibi sürücü arabirimleri günümüzde en çok karşımıza çıkan donanım sürücüleridir. Bunun yanında başka alternatifler de yok değil. Elinizdeki uygulamalar her ne çeşit sürücü kullanıyorsa kullansınlar, bütün iş, sizin donanımınızı ne kadar verimli kullandırtabildiğine bakar.

kaynak TÜRK GİTAR  

Editör Bilgileri

Mahmut Gülerce

Elektronik


Editöre Ulaşın

En Son Eklenenler

x-isini-pulsari
yaz-ucgeni
yerel-kabarcik
yildizlar-arasi-yolculuk
zhai-zhigang
avusturya-uzay-ajansi
birlesik-krallik-uzay-ajansi

Uzerine.com Copyright © 2005 Uzerine.com
uzerine.com Ana Sayfa | Gizlilik Sözleşmesi | Üye Girişi